5 عنوان از بهترین برنامه و منابع درسی برای سواد رسانه ای

به عنوان یک معلم پایه آمادگی در مدرسه ، باید مهارت های قرن 21 در راس لیست تدریستان قرار بگیرد.در حالی که براحتی می توان ، درس ها و فعالیت های مرتبط با مهارت های ارتباطی و رهبری را خلق کرد .برخی از مهارت های قرن 21 براحتی برای دانش آموزان قابل ارائه نیست .

به عنوان یک معلم آمادگی که در بخش توسعه برنامه تحصیلی فعالیت می کند ، سواد رسانه ای یکی از سخت ترین مهارت های قرن 21 برای تدریس شما معلمان در مدارس پایه میانی و دبیرستان می باشد.

این به این علت است که سواد رسانه ای صرفا یک مهارت نیست بلکه مجموعه ای از مهارت های مورد نیاز یک دانش آموز است که به صورت تفکر انتقادی درمورد اطلاعات دریافتی از روزنامه ها ، وب سایت ها ، بلاگ ها و شبکه های اجتماعی برای تایید محتوا می باشد . خب شما چگونه می توانید این مفهوم پیچیده را به دانش آموزان خود بیاموزید ؟ درحالی که ما مشغول طراحی یک برنامه تحصیلی دیجیتال که یکی از مهارت های قرن 21 است هستیم ، برخی دیگر به سادگی به دنبال موارد مکملی هستند که با آن بر روی سواد رسانه ای تمرکز کنند .

برای اینکه به شما در جهت انتخاب منابع صحیح دروس سواد رسانه ای کمکی کرده باشیم ، 5 مورد از محبوب ترین منابع را در لیست زیر گردآوری کرده ایم.

  • حقایق در مقابل عقاید از مجموعه آموزشی کامن سنس commom sense
  • حقیقت یاب : یک راهنمای جامعه برای افراد ساده لوح به جهت یادگیری سواد رسانه ای از نیوزیوم ای دی NewseumED
  • ایده های دروس سواد رسانه ای از برین پاپ
  • 101 درس از سواد رسانه ای از مدیا اسمارت کانادا
  • سواد رسانه ای انتقادی : تبلیغات تجاری توسط انجمن سواد جهانی

در این مقاله ما به این میپردازیم که شما در مورد هر کدام از دروس و یا فعالیت های سواد رسانه ای که مناسب شما و دانش آموزان تان است ، چیز های مهم را بیاموزید .

1-حقایق در مقابل عقاید از مجموعه ی آموزشی کامن سنس

آموزش کامن سنس یک سازمان غیر انتفاعی است که تلاش های شان را وقف یاری بخشیدن به سایرین در موضوعاتی نظیر امور شهروندی ، توسعه حرفه ای ، حریم خصوصی و سایر مشکلات روز آنها می باشد .یکی از بهترین دروسی که در این مجموعه یافت می شود ، موردی به نام حقایق در مقابل عقاید است .

این مبحث حدودا به 45 دقیقه زمان برای تدریس نیاز دارد و برخی کاربرگ های رایگان نیز همراه ان است.در این درس ، کامن سنس زمانی را صرف توضیح میکند که در مورد صداقت روزنامه نگاری است ،این در حالی است که تفاوت مقالات بر مبنای عقیده را با مقالات بر مبنای حقیقت می سنجد. سپس تمرین بیشتر به سمت و سوی پدیده ی آنلاینی به نام بلاگ ها سوق پیدا می کند.

در انتها ، دانش آموزان می توانند در مورد چیزی که یاد گرفته اند بحث کنند که چه چیزی حقیقت است و چه چیزی یک عقیده و نظر را می سازد .

وقتی آنها کارشان تمام شد ، دانش آموزان شما یک درک دقیق از خروجی روزنامه نگاران و یا یک منبع مورد اعتماد آنلاین خواهند یافت و مفهوم زمینه ای این مقالات را درک خواهند کرد .

این درس مهم است چراکه دانش آموزان را با علائم مشخصه ی عقاید مختلف آشنا می کند .سپس در حالی که دروس ممکن است بر روی پیامد های رسانه ای باکیفیت روزنامه نگاران تمرکز داشته باشد ، اصول زمینه ای و اصلی برای خواندن ، زمینه سازی و درک اطلاعات آینده که با آن درگیر هستند یاری می کند.

در نتیجه، شما به دانش آموزان خود کمک می کنید که در زمینه ی رسانه ، به صورت کاملا درگیر، مفرح و قابل اعتماد باسواد بشوند.

2-حقیقت یاب : یک راهنمای جامع برای افراد ساده لوح برای سواد رسانه ای از نیوزیوم ای دی

واحد نیوزیوم ای دی یکی دیگر از سازمانهای غیر انتفاعی است که با هدف نشر اخبار خوب در مورد سواد رسانه ای فعالیت می کند. حقیقت یاب نیوزیوم ای دی مجموعه ای از چندین و چند منبع است که شامل دانلودها ، ویدئو ها و موارد تعاملی می باشند.

شبیه کامن سنس واحد نیوزیوم ای دی به حقایق از طریق لنز دوربین ها نزدیک می شود . اگرچه این لنز ها ابدا همیشه در مورد روزنامه نگاری نمی باشند و به طور کلی در مورد کسب اطلاعات می باشد .

گاهی اوقات این برنامه های درسی عمیق تر از اطلاعات است . لازمه ان این است که دانش آموزان ، خودشان را ارزیابی کنند و یک نگاه جدی در مورد تعصبات خود داشته باشند ، یا اخباری که آنها را به خود جذب می کند و یا اطلاعاتی که آنها را از خودشان دفع می کنند را شناسایی کنند.

همچنین شما موارد فعالیت عملی نظیر ، اخبار یا پارازیت را دریافت خواهید کرد ، این را تصور کنید که دانش آموزان نگاه عملی به اطلاعات آنلاینی که پیدا می کنند داشته باشند.که این خودش هنوز بخش کوچکی از یک کوه یخی در اب است !!

تمامی این موارد را اشاره کردیم ، نیوزیوم ای دی 11 درس که خودش همراه با سایر منابع است بسته بندی کرده است که شما تمام هفته را می توانید در مورد سواد رسانه ای تدریس کنید ( شاید هم بیشتر )

3-ایده های درس سواد رسانه ای از برین پاپ brain pop

برین پاپ یکی از منابع آنلاینی است که سواد رسانه ای را به عنوان بخشی از برنامه درسی شهروندی در نظر می گیرد.در نتیجه ، شامل ایتم های دیجیتال بیشتری نسبت به سایر عناوین این لیست می باشد . این بدین جهت است که برین پاپ از زاویه رمزگشایی کردن به سمت سواد رسانه ای نگاه می کند ، به هر بخش از رسانه و درمورد انگیزه ها ، تعصبات و تاثیرات ان  توجه می کند.

عبارت رمز گشایی کردن مستلزم این است که یاد بگیریم چگونه شرکت ها و تبلیغ کنندگان پول در می آورند و برای محصولات شان بازارسازی می کنند.گاهی اوقات ، این یعنی صحبت کردن در مورد روشهای متداول دستکاری مانند تصویربرداری و مهر تأیید سلبریتی ها بر روی موارد مختلف. در مجموع ،برین پاپ 19 منبع سواد رسانه ای دارد که شما می توانید برای تدریس به دانش آموزان تان از آنها استفاده کنید .این حتی شامل برخی ایده های درس مکمل است که شما می توانید نکات مختلفی را عنوان کنید ، مانند استراتژی های تبلیغات.

نتیجه نهایی بوجود امدن یک دانش آموز باهوش تر و متفکر تر است که طیف گسترده ای از اصول را برای زندگی خود می آموزد.ایده هایی که در برین پاپ مورد تمرکز واقع شده است بیشتر در جهت رسانه اینترنت می باشد ،اما آنها در مورد تلویزیون ، بیلبورد های تبلیغی ، روزنامه ها و سایر اشکال رسانه نیز مواردی برای گفتن دارند.

در نتیجه ، این یک راه عالی برای آماده سازی دانش آموزان خودتان برای زندگی در دنیایی است که با تبلیغات ،به خصوص فضای مجازی ،محاصره شده است.

4-101 درس از مدیا اسمارت کانادا

مدیا اسمارت یک سازمان آموزشی کانادایی است که بر روی گردهمایی والدین ، معلمان و دانش آموزان برای یادگیری سواد رسانه ای متمرکز شده است .که این 101 درس در مدیا اسمارت شامل عناوین مختلف سواد رسانه ای می باشد.این برنامه های درسی بیشتر بر روی هدف سنین پایین تا کلاس ششم متمرکز شده است اما کماکان در حال خلق اصول مفید دیگری در زمینه ی آموزش هستند.

هر درس همراه با سطح نمره مخصوص به خود پیوست شده است ، و اعتبار آن به نویسنده اجازه می دهد که تا قبل از پرش به مجموعه درسی از آن استفاده کند.

این کیت ها و مجموعه های درسی معمولا یک صفحه pdf  هستند که خروجی از آنچه به عنوان منابع درسی اطلاق می شود را به تصویر بکشند و اینکه شما چگونه می توانید با این منابع به دانش آموزان درس بدهید.در انتها نیز برخی منابع دیگر را برای تاکید بیشتر بر روی موضوع درسی معرفی میکند.این منابع دقیقا در خود دروس جایگذاری نشده اند اما هنوز هم مکمل های عالی برای تدریس هستند.

هنوز ، اگر نمی خواهید زحمت مکمل های درسی را بر دوش بکشید ،نیازی نیست که از مسیر خود خارج شوید! اطلاعات ، ویدئو ها و دستورالعمل ها برای تدریس وآنچه که دانش آموزان برای موفقیت در سواد رسانه ای بدان نیاز دارند کافی است.

5-سواد رسانه ای انتقادی : تبلیغات تجاری توسط انجمن سواد جهانی

 

 

انجمن سواد جهانی به اختصار ILA بدین گونه عمل می کند که برای آموزش سواد رسانه ای از تمامی فرمت ها استفاده می کند.ممکن است توانایی شخصی خواندن باشد ، و همچنین می تواند یک رویکرد عملی برای مطالعه تأثیر رسانه های جمعی در همه زندگی ما باشد.

در مورد این درس ، ILA 4 درس 45 دقیقه ای را برای استفاده و پر کردن تمامی هفته با یک الی دو کلاس مطرح کرده است . ILA به سواد رسانه ای از طریق نفوذ لنز از منظر جهانی نگاه می کند.بنابراین ، در حالی که درس های گذشته با تفکر انتقادی در ارتباط بود ،سازمان ILA یک اجتماع بسیار محبوب ، روایت های بازاریابی و یا حتی ظلم های نگفته را در نظر میگیرد. این بدان معنی است که شما ممکن است با استفاده از این برنامه درسی به صورت لغوی وارد سرزمین های دیگر شوید! ممکن است در بحثهای در مورد فقر ، نابرابری در فن آوری موجود در مناطق مختلف جهان و سایر موضوعاتی که با سواد رسانه ای ارتباط ندارند ، دچار مشکل شوید.

هنوز ، این یک رویکرد جامع برای تدریس این عنوان است .گذشته از این ، اگر دانش آموزان به درک حوزه دید سواد رسانه ای دست پیدا کنند و درکش کنند ، آنها هرچیزی را که می خواهند متوجه می شوند.

اگر فقط به دنبال برنامه های درسی خاص برای سواد رسانه ای هستید ، احتمالاً این برنامه درسی برای شما مناسب نیست!

تدریس سواد رسانه ای ، سواد اطلاعاتی و تفکر انتقادی و ...

وقتی به انتهای این مورد می رسیم ، می فهید که "بهترین" منبع برای آموزش مهارت های سواد آموزی رسانه ای به دانشجویان شما وجود ندارد،هر یک از این منابع می تواند یک مکمل عالی برای برنامه درسی آمادگی شغلی موجود شما باشد. با این حال ، سواد رسانه ای تنها یکی از دوازده مهارت قرن بیست و یکم است. برای کمک به دانش آموزان خود که یک مجموعه مهارت کاملاً جامع داشته باشند ، باید خلاقیت ، تفکر انتقادی و موارد دیگر را بیاموزند.

نوشته ی کریس زوک ترجمه اختصاصی از نسرا کردستان